Onderzoek

Als onderzoeker en als schrijver verdiep ik me graag in een verhaal en breng ik nieuwe inzichten en perspectieven aan het licht.

 

Wat bied ik:

Ik verricht kleinschalig kwalitatief onderzoek voor organisaties, instellingen en bedrijven. Bijvoorbeeld naar cliënttevredenheid, de ervaringen van medewerkers, een evaluatie van een reorganisatie of onderzoek naar aanleiding van een specifiek incident.

  • Als onafhankelijk onderzoeker heb ik een frisse blik en kunnen geïnterviewden vrijuit spreken, wat voor objectieve data zorgt
  • Ik zorg voor diepgang en nieuwe perspectieven
  • Ik ben Master of Science in de Medische Antropologie en ben bekend met sociaalwetenschappelijke theoretische kaders
  • Dankzij mijn werkervaring in de zorg heb ik sterk ontwikkelde gespreksvaardigheden en ben ik niet bang voor taboes
  • Ik ben cultureel sensitief, mede dankzij mijn opleiding Medische Antropologie: ik heb oog voor de culturele context
  • De resultaten worden in een helder geschreven rapport teruggekoppeld

 

Waarom kwalitatief onderzoek?

Als je als organisatie iets wil onderzoeken* dan slagen vragenlijsten er maar gedeeltelijk in om dat verhaal te vangen. Vragenlijsten geven een beperkt beeld van wat je eigenlijk wil weten. Er komen getallen uit, grafieken die aantonen dat men iets zus of zo ervaart. Maar wat mist, is antwoord op de 'waarom' vraag. Waarom ervaren mensen iets zus of zo? Het antwoord op de 'waarom' vraag verschuilt zich diep in de verhalen van mensen. In hun levende verhalen, hun narratives, die alleen te vangen zijn door écht met mensen te praten. Niet door ze hokjes uit multiple choice vragen te laten aankruisen, maar door open vragen te stellen. Door goed te luisteren. Door dóór te vragen. Ik kan voor jouw organisatie of bedrijf op zoek gaan naar de levende verhalen en daaruit het antwoord op 'waarom?' voor je destilleren. Dat doe ik vakkundig met mijn favoriete gereedschap, het diepte-interview. Daarna analyseer en categoriseer ik de verhalen, pas ik theoretische kaders toe en kom ik met nieuwe inzichten en perspectieven. 

 

* Bijvoorbeeld: zijn mijn medewerkers tevreden met de werkomgeving? Zijn mijn cliënten tevreden met de zorg? Zijn mijn klanten tevreden met mijn product?